Follydock

IFCR-International Folly Contest Rotterdam

project-follydock-folly-free-standing-dome

FollyDOCK IFCR 2005 - 2006

FollyDOCK IFCR, international folly contest Rotterdam, was een internationale ontwerpwedstrijd voor kunstenaars, ontwerpers en architecten in 2005. De opdracht was om een originele folly te ontwerpen in de context van het Rotterdamse havengebied van Heijplaat. De wedstrijd werd via internet internationaal verspreid in 20 talen, o.a. in russisch en japans. Er kwamen 398 inzendingen vanuit alle windstreken.

45 ontwerpen werden geselecteerd voor follyDOCK, 45 ontwerpen voor Heijplaat, een expositie in het Nederlands Architectuur Instituut ( NAi) te Rotterdam in de zomer van 2006.

FollyDOCK EXPO - 2007

FollyDOCK EXPO vond plaats in 2007, tijdens de manifestatie Rotterdam, city of architecture. Twintig follies werden gebouwd in en om Heijplaat. Architecten en kunstenaars uit Nederland, Europa en Rusland kwamen hun ontwerp bouwen, daarbij geassisteerd door een internationaal team van medewerkers en gesponsord door een groot aantal bedrijven ( zie sponsorindex). De buitenexpositie was open van 26 mei t/m 9 september en trok meer dan 20.000 bezoekers.

Beelden Collectie

Blijvende herinneringen aan follyDOCK EXPO zijn; de Container Origami bij de toegangsweg van Heijplaat en de Lampion ( New Holland folly) in de bomengroep aan de Courzandseweg. De Container Origami is officieel opgenomen in de Rotterdamse beeldencollectie.

Follydock Tv Item van VK.tv

Page Follydock | Stichting Kunsteiland